Dit artikel is een complete gids waarin wordt uitgelegd hoe je een website kunt laten maken. Je leert wat de kosten zijn van en waar je op moet letten. Aan het eind van dit artikel vind je een handige checklist waar iedere website aan zou moeten voldoen anno 2021.
Hier is natuurlijk geen eenduidig antwoord op te geven. Je kunt het vergelijken met het laten bouwen van een huis. De kosten zijn afhankelijk van de aanpak. Je kunt ‘m zelf bouwen of helemaal op maat laten ontwerpen. Iedere aanpak heeft een ander prijskaartje. We bespreken hieronder vier manieren hoe je een website kunt laten ontwikkelen met daarbij een indicatie van de prijs.
De goedkoopste manier om een website te maken is door het helemaal zelf te doen. Je kunt voor €10/maand (of minder) al een website openen inclusief domeinnaam. Bekende aanbieders in deze categorie zijn Wix of Squarespace.
Is het slim om je website zelf te bouwen? Dat hangt af van een aantal factoren. Ten eerste de tijdsinvestering. Tegenover de kostenbesparing staat een behoorlijke tijdsinvestering en leercurve. Je zult tijd moeten investeren om met vallen en opstaan tot een goed resultaat te komen.
Ten tweede is het goed om na te denken wat er op het spel staat. Bouw je de website voor een hobbyproject, dan is het risico natuurlijk heel laag. Is het voortbestaan of de groei van je onderneming afhankelijk van de website? In dat geval is het risico van zelfbouw een stuk groter. Je bent zelf eindverantwoordelijk voor je website dus zult zelf alle problemen moeten oplossen die ontstaan.
Zelf een website maken is misschien wel te vergelijken net als sleutelen aan je auto. Het is fantastisch en goedkoop als je handig bent en weet wat je doet. Of als er toch niet zo veel op het spel staat, bijvoorbeeld omdat je toch nooit in de auto rijdt.
Ben je een kleine ondernemer en wil je niet zelf je website maken? Dan is uitbesteden een goede mogelijkheid. Uitbesteden kan al vanaf ongeveer €650. In deze prijsklasse is het aantal aanbieders enorm. Denk aan lokale reclamebureaus, studenten en kleine startups. Bekendere landelijke spelers zijn bijvoorbeeld Scrolla en Vrijdag Online. Ook wij maken websites in deze prijsklasse.
Goedkope websites worden meestal gebouwd met een kant-en-klaar design. Dit wordt ook wel een ’thema’ genoemd. Je kunt zo’n thema vergelijken met een prefab woning. Je gaat uit van een vooraf bedacht eindproduct. Niet ieder onderdeel hoeft los ontworpen en gebouwd te worden. Dit levert een flinke kostenbesparing op.
Toch zit je niet vast aan dat design. In het proces kun je vaak veel dingen aanpassen naar jouw situatie. Zo kun je meestal je eigen logo en de kleuren van je huisstijl gebruiken.
De kwaliteit van de websites in deze prijsklasse is wisselend. Maar als je goed zoekt, kun je voor een bijzonder goede prijs een website laten maken waar je jaren mee vooruit kunt.
Grotere organisaties stellen vaak hogere eisen aan hun website. Daarom worden ze vaak helemaal op maat ontwikkeld door een bureau. Zo’n bureau wordt ook wel een ‘digital agency’ genoemd. Een website in deze prijsklasse is helemaal afhankelijk van de complexiteit van het project. Daarnaast is het totale kostenplaatje natuurlijk afhankelijk van het uurtarief van het bureau. Een eenvoudige website in deze prijsklasse kost tussen de €5.000 en €15.000. Hier geldt: hoe meer complexiteit, hoe hoger de kosten. Kijk voor een mooi overzicht van de bekende bureau’s van Nederland op de website van Dutch Digital Agencies.
Nadelen van deze aanpak? Meestal lever je flexibiliteit in. Aanpassingen aan de website kosten tijd en geld. Het voordeel? Websites in deze prijsklasse worden meestal door een team van professionele ontwerpers, programmeurs en tekstschrijvers ontwikkeld. Als je deze aanpak kiest heb je de meeste invloed op het eindresultaat.
Wanneer de website een kritisch onderdeel is van een bedrijf wordt er soms voor gekozen om de hele website intern te ontwikkelen. Een organisatie stelt dan een ‘product team’ samen met o.a. ontwerpers, programmeurs en tekstschrijvers. Dit is de duurste manier van websites ontwikkelen, maar geeft de organisatie controle over ieder aspect van de website.
Als je een website laat maken, let dan op deze dingen.
Als de domeinnaam die je wilt nog beschikbaar is, dan kun je die laten registreren door je hosting leverancier. Een domeinnaam kost ongeveer €15 per jaar. Niet duur dus.
Er zijn talloze soorten domeinnamen die je kunt kiezen. Het gaat hierbij om het laatste deel van de domeinnaam, bijvoorbeeld .nl of .com. Dit heet ook wel domeinextensie. De stelregel is om een domeinnaam te kiezen die voor consumenten vertrouwd oogt. Wanneer je in een specifiek land actief bent kun je het beste kiezen voor een extensie in dat land. Bijvoorbeeld .nl voor een website in Nederland of een .de domein voor een website in Duitsland. Wanneer je in meerdere landen actief bent kun je eventueel ook kiezen voor een .com domein. Hou er wel rekening mee dat zo’n domeinnaam gelijk afstandelijker oogt.
Andere extensies zoals .org, .eu of .net kun je beter niet kiezen. Hiermee straal je minder vertrouwen uit naar de consument. Net als exotische extensies als .amsterdam of .shop.
Als een domeinnaam al bezet is, dan ben je afhankelijk van de huidige eigenaar. Het overnemen van zo’n domeinnaam kan veel geld kosten, als de eigenaar de domeinnaam al wil verkopen. Het beste kun je de eigenaar opzoeken via SIDN om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Iedere website heeft een server nodig om ervoor te zorgen dat je website voortdurend bereikbaar is. Een server wordt ook wel hosting genoemd. Hosting hoeft niet duur te zijn, maar de keuze is wel belangrijk. Het bepaalt namelijk een aantal belangrijke factoren voor het succes van je website:
Er zijn verschillende soorten hosting, maar de meeste bedrijven zullen starten met een ‘shared hosting’ pakket. Dat wil zeggen dat je een server deelt met andere bedrijven. Bekende aanbieders van ‘shared hosting’ zijn Siteground en Transip. Deze twee bedrijven hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en bieden veel mogelijkheden om door te groeien naar geavanceerdere servers als dat nodig blijkt.
De meeste websites vandaag de dag worden geleverd met een Content Management Systeem (CMS). Met een CMS kun je heel veel aanpassingen op je website maken, zonder dat je daarvoor steeds een ontwikkelaar nodig hebt. Denk aan taken als:
WordPress is met 60% marktaandeel het meest gebruikte CMS systeem. Kies je voor WordPress dan profiteer je van veel voordelen:
Dat wil niet zeggen dat andere systemen niet goed zijn. Er zijn veel andere gratis en betaalde CMS systemen op de markt die een goede reputatie hebben. Zoek eens op Google naar ervaringen van anderen om te ontdekken of het een verstandige keuze is.
Er is één categorie CMS systemen waar je mee moet uitkijken. Sommige webbouwers verkopen een zelf gebouwd systeem. Dat is eigenlijk nooit een goede keus. In de praktijk kan de webbouwer de snelle ontwikkelingen in de markt niet bijbenen. Met als gevolg dat je na een paar jaar al met een verouderd systeem werkt. En omdat zij de enige zijn die het systeem onderhouden kun je je website niet meenemen naar een andere ontwikkelaar.
Let op: dit artikel is geen juridisch advies. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de inhoud van dit artikel.
Bijna iedere website slaat persoonsgegevens op. Bijvoorbeeld doordat inzendingen van het contactformulier worden opgeslagen. Dat betekent dat je een aantal juridische verplichtingen richting je bezoekers. Je moet je bezoekers bijvoorbeeld informeren via een privacyverklaring. Daarnaast moet je een verwerkersovereenkomst sluiten met iedere partij die toegang heeft tot die gegevens in je website, zoals je webbouwer.
Je mag onder de AVG niet zomaar alle cookies plaatsen zonder dat je eerst toestemming hebt van je bezoeker. Cookies kunnen bijvoorbeeld meekomen met ingesloten video’s of social media knoppen. Om te voldoen aan de wet wordt op veel websites toestemming gevraagd aan bezoekers voor het plaatsen van cookies via een cookiebanner.
Laat je informeren door een jurist gespecialiseerd in internetrecht hoe jij kunt voldoen aan privacywetgeving.
Er zijn veel verschillende soorten websites. Verschillende prijsklassen. Verschillende doelstellingen. Toch zijn er een aantal specificaties te noemen die eigenlijk iedere website vandaag de dag standaard zou moeten hebben:
Je website wordt bezocht vanaf laptops, computers, tablets en mobiele telefoons. Vroeger werd er vaak een aparte website gemaakt voor mobiele bezoekers. Tegenwoordig zijn de meeste websites ‘responsive’. Responsive webdesign betekent dat je één website hebt die op alle apparaten goed werkt. Het design past zichtzelf automatisch aan naar de grootte van het scherm. Probeer je pagina’s altijd op verschillende apparaten uit. Zo ben je er zeker van dat deze er overal goed uitziet.
Misschien maak jij wel gebruik van een snelle glasvezelverbinding. Vergeet niet dat een groot deel van je bezoekers je website via langzamere verbindingen zullen bezoeken. Bijvoorbeeld mensen die in de trein zitten die net door een buitengebied gaat. Of mensen die ver bij hun Wifi modem weg zitten en daardoor langzaam internet hebben.
Bezoekers haken snel af als je website langzaam is. De kans op goede posities in Google wordt ook lager wanneer je een langzame website hebt. Een langzame site voel je uiteindelijk in je portemonnee. Dit is al best lang het geval. Toch voldoen nog lang niet alle websites aan de moderne standaarden. Als je een website laat bouwen, gebruik dan deze test van Google om te kijken of je goed zit.
Bezoekers komen niet zomaar op je website. Ze moeten hun weg zien te vinden vanaf advertenties, social media of linkjes van andere sites. Maar het grootste deel van je bezoekers komt uit zoekmachines als Google.
Vindbaar zijn in zoekmachines begint bij de vraag “Waar wil je op gevonden worden?”. Je wilt waarschijnlijk gevonden worden op je eigen bedrijfsnaam. Maar ook op de dienstverlening die je verricht. Stel dat je bijvoorbeeld een verhuisbedrijf bent in Zwolle, dan wil je gevonden worden op termen als ‘verhuizen in zwolle’, ‘piano verhuizen’ en ’tijdelijke inboedelopslag’. Je kunt op twee manieren zichtbaar worden in zoekmachines: betaald en onbetaald.
Door per klik te betalen kun je ervoor zorgen dat je met een advertentie bovenaan staat op een zoekwoord. Het voordeel is dat je veel controle hebt waar je op gevonden wordt én dat je direct zichtbaar bent. Het nadeel is dat je per klik betaalt.
Onder de advertenties toont Google de onbetaalde zoekresultaten. Je kunt hier komen door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines. Hoe meer jouw pagina aansluit op het zoekwoord, hoe groter de kans dat Google deze oppikt. Dit wordt ook wel SEO genoemd. Het voordeel van deze aanpak is dat je gratis vindbaar bent. Het nadeel is dat je minder grip hebt op wanneer en waar Google je website toont. Een goede positie kan maanden duren. Wanneer je website laat bouwen zit SEO daar meestal niet bij inbegrepen. De meeste bedrijven huren hier een aparte specialist voor in.
Je bouwt je website met een doel. Je wilt dat bezoekers een volgende stap zetten. Voor de meeste bedrijven betekent dat dat ze iets kopen of een klant worden. Een effectieve website is hier helemaal op ingericht. De teksten, het beeld en het grafische ontwerp van je website begeleiden je bezoekers als het ware naar de verkoop. Dit wordt ook wel een conversiegerichte website genoemd.
Een valkuil bij het maken van een website is om te veel te willen vertellen. Alle onderdelen van je website die niet bijdragen aan je einddoel zijn als ruis. Een conversiegerichte website laat alleen de informatie zien die bezoekers aanmoedigt om te bestellen. Denk aan klantervaringen, voordelen van het product en mooie productfoto’s.
Een belangrijk onderdeel van conversiegerichte websites zijn call-to-action knoppen. Dit zijn opvallende knoppen met actieve teksten als ‘offerte aanvragen’ en ‘bestel nu’. Een website zonder call-to-action knoppen is als een winkel zonder kassa. Je gaat er met lege handen weer naar buiten.
Je wilt aan de slag met marketing voor meer continuïteit en groei in je onderneming. Alleen hoge uurtarieven van marketingbureau’s maken dat je je website steeds weer uitstelt. Dat hoeft nu niet meer. Een website van Lichtjaar bevat alles wat je nodig hebt, voor een vaste prijs. Zo verbeter je de toestroom van nieuwe klanten en kan je bedrijf doorgroeien. Vraag vandaag een offerte aan.