Als je een website hebt laten maken, dan wil je natuurlijk graag weten wat die investering je oplevert. Komen bezoekers wel naar je website? En plaatsen ze vervolgens een bestelling? Of haken ze juist af. In dit artikel laten we zien hoe je het aantal website bezoekers kunt meten met het gratis programma Google Analytics.
Waarschijnlijk heb je deze opmerking al vaker gehoord: Meten is weten. Deze uitspraak is zeker van toepassing op websites. Als je niets doet heb je geen idee of bezoekers hun weg naar je website weten te vinden. Bezoekersaantallen bijhouden is de eerste stap naar het verbeteren van je website. Je krijgt inzicht in:
Als je toegang hebt tot deze inzichten ontdek je kansen om bezoekersaantallen te laten groeien. Bovendien kun je je website makkelijker en aantrekkelijker maken zodat je meer bezoekers overtuigt om contact op te nemen.
Google Analytics is hét programma om website bezoekers te meten. Je kunt een gratis account aanmaken via deze website. Bij het aanmaken van een Google Analytics account wordt gelijk je eerste property aangemaakt. Hierin vindt je de bezoekersaantallen van je website terug.
Het enige dat je nu nog moet doen is het plaatsen van de trackingcode. Je webbouwer kan je hierbij helpen. Het plaatsen van een trackingcode kost normaal gesproken ongeveer een half uurtje of minder.
In Google Analytics worden er verschillende termen gebruikt voor bezoekersaantallen:
Stel je brengt twee bezoeken aan een website, bijvoorbeeld gisteren en vandaag. Bij elkaar bekijk je vijf pagina’s. In dit geval tel jij als 1 gebruiker, 2 sessies en 5 weergaves.
Je wilt aan de slag met marketing voor meer continuïteit en groei in je onderneming? Een website van Lichtjaar bevat alles wat je nodig hebt, voor een vaste prijs. Zo verbeter je de toestroom van nieuwe klanten en kan je bedrijf doorgroeien. Vraag vandaag een offerte aan.