Een website laten maken kost veel tijd en veel geld. Als ondernemer wil je dat je website daarom bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Je wilt die investering graag terugverdienen. Een conversiegerichte website is gemaakt om dat te doen, bijvoorbeeld door het genereren van offerte-aanvragen. Een conversiegerichte website is bovendien in staat om bezoekers uit betaalde online campagnes om te zetten in nieuwe klanten.
Iedere website is bedacht met een doel voor ogen. Het doel van commerciële websites is om meer nieuwe klanten of leads te werven. Wanneer een bezoeker een aanvraag doet op je website, dan wordt dat een conversie genoemd.
Een aantal voorbeelden van conversies zijn:
Het is gebruikelijk dat deze aanvragen worden opgevolgd door een verkoper. Zo kunnen leads omgezet worden naar nieuwe klanten.
Het aantal conversies van je website kun je bijhouden in Google Analytics. Wanneer je het aantal bezoekers én het aantal conversies weet, dan kun je het conversiepercentage berekenen. Stel dat er één aanvraag voortkomt uit honderd bezoekers. In dat geval is het conversiepercentage één procent. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe effectiever je website in staat is om aanvragen te genereren uit bezoekers.
Zodra je het conversiepercentage van je website in beeld hebt, kun je gaan optimaliseren. Door verbeteringen door te voeren probeer je zo het conversiepercentage te verhogen. Dit wordt ook wel conversie optimalisatie (CRO) genoemd.
Een techniek die binnen conversie optimalisatie veel wordt toegepast is A/B testen. Bezoekers worden opgesplitst in twee groepen. Groep A krijgt de originele pagina voorgeschoteld. Groep B krijgt een variant op die pagina te zien. Na verloop van tijd wordt duidelijk of de variant een hoger conversiepercentage heeft.
Conversie wordt voor een groot deel bepaald door het wegnemen van twijfel. Bijvoorbeeld door het tonen van keurmerken of testimonials. Het conversiepercentage kan ook worden verhoogd door het verduidelijken van de website.
Ben je op zoek naar een conversiegerichte website? Websites van Lichtjaar zijn gericht op conversie.
Als ondernemer wil je een verpletterende eerste indruk achter laten bij nieuwe klanten. Een professionele website zou hier enorm bij helpen, maar je website is verouderd en je zit niet te wachten op hoge kosten.
Met een website abonnement van Lichtjaar hou je de kosten voorspelbaar laag én blijft je website altijd actueel. Zo maak je op ieder moment een verpletterende indruk bij je nieuwe klanten.