De homepage is één van de belangrijkste pagina’s van je website. De meeste bezoekers komen hier je website binnen. En als je bezoekers eenmaal op je website hebt, dan wil je niet dat ze gelijk weer afhaken. Met deze simpele trucs hou je je bezoekers zo lang mogelijk ‘vast’ én overtuig je hen om klant te worden!
Inspiratie nodig? Hier is een handig lijstje met onderdelen die je op je homepage kunt gebruiken voor meer overtuigingskracht.
Het eerste deel van je homepage heet de ‘hero’. Dit is het deel dat je gelijk ziet, zonder te scrollen. In dit deel vertel je kort en krachtig wat je doet en hoe je bezoeker een klant kan worden. Je kunt hier een titel, ondertitel en knoppen voor gebruiken. Maar ook de keuze van beeldmateriaal helpt om je bezoekers gelijk duidelijk te maken dat ze bij jou op de goede plek zijn.
Direct onder je Hero plaats je drie unique selling points, eventueel met een klein icoon of afbeelding. Bijvoorbeeld:
Het gaat hier dus niet om lange verhalen. Een goede homepage is ‘scanbaar’. Zeker het bovenste deel. In korte tijd kan een bezoeker veel belangrijke kerninformatie opnemen over je bedrijf.
Beeldmateriaal is essentieel voor een pakkende en overtuigende homepage. Neem een fotograaf of filmmaker mee naar één van je meest indrukwekkende klanten en toon op je homepage wat je hebt opgeleverd. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is de snelste manier om indruk te maken op je bezoeker en uit te stralen dat je kunt leveren wat je belooft.
Een belangrijk doel van een overtuigende homepage is het opbouwen van vertrouwen. Een zeer effectieve manier om aan vertrouwen te werken is door je eigen (tevreden) klanten aan het woord te laten op je website. Stel je klanten gericht de vraag: Wat vond je prettig aan onze samenwerking? De reacties vertaal je in overleg met je klant naar korte reviews voor je website. Liefst mét naam en foto.
Je bezoeker is op je website een afweging aan het maken om wel of niet klant te worden. Een eenvoudige manier om bezoekers te overtuigen is door uit te leggen wat er op het spel staat. Met andere woorden, wat gebeurt er als de bezoeker geen klant wordt? Wat loopt de bezoeker dan mis? Is het tijd, geld of andere gemiste kansen?
Om je klant stap voor stap te begeleiden naar het einddoel (klant worden) is het belangrijk te vertellen wat je aanbod precies inhoudt. Je aanbod kun je op verschillende manieren presenteren:
Het kan ook zijn dat het in jouw branche niet gangbaar is om tarieven op je website te tonen of dat je dat gewoon liever niet doet. Vertel dan wat je aanbod is en laat bezoekers een offerte opvragen.
Tot nu toe hebben we veel korte en krachtige teksten op de homepage geplaatst. Sommige bezoekers vinden het fijn om wat meer details te lezen. Daarom plaatsen we lager op de pagina een wat langere tekst waarin we uitvoeriger uitleggen wat het product of de dienst inhoudt. Ook als je aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie op je homepage is deze sectie een uitkomst. Let op: pas truc #3 toe bij het schrijven van deze tekst!
Bezoekers die de hele pagina hebben uitgelezen wil je als het ware ‘opvangen’ en doorverwijzen naar de volgende pagina. Dit kan heel eenvoudig zijn. Kijk voor een voorbeeld naar de laatste alinea van dit artikel!
Als het goed is weet je nu hoe een perfecte homepage eruit ziet. Maar wat moet je juist niet doen? Hier zijn een aantal veel voorkomende valkuilen bij het ontwerpen van een homepage.
Sommige organisaties huren reclamebureau’s in om de kernboodschappen van hun bedrijf creatief te verwoorden. Ze spenderen soms dagen in hun vergaderzalen op zoek naar het meest originele, grappige of onderscheidende idee. Helaas resulteren deze creatieve uitingen te vaak in vaag en onduidelijk taalgebruik. Als creativiteit ten koste gaat van de helderheid van je kernboodschap sla je de plank mis. Gebruik de 5-secondentest uit truc #1 om te checken of jouw homepage duidelijk genoeg is.
Als je website te weinig knoppen bevat is het bijna zeker dat je klanten misloopt. Als bezoekers eenmaal op je website zijn, dan is het jouw taak om ze zo effectief mogelijk begeleiden naar het einddoel (klant worden). Hou er rekening mee dat de helft van je bezoekers niet de moeite zal nemen om te scrollen. Daarom is het erg belangrijk dat je gelijk bovenin je pagina een vervolgactie laat zien door middel van een call-to-action knop.
Deze knoppen verwijs je naar een contactpagina, offerte-aanvraag formulier of andere ingang om klant te worden. Zorg dat op ieder punt van de pagina een knop duidelijk in beeld is. Bijvoorbeeld onder iedere onderdeel van je homepage. Zo kan een bezoeker op ieder punt van de pagina ineens besluiten naar de volgende stap te gaan, zonder eerst te hoeven scrollen.
Zorg dat de teksten interessant blijven voor de bezoeker. Wanneer je teksten gaan over dingen die je bezoekers niet interesseren, dan haken ze zeker af. Een bezoeker komt nooit zomaar op je website. Er is een aanleiding voor. Je bezoeker zit met een probleem en zoekt op jouw website naar een oplossing. Alle teksten op je homepage moeten erop gericht zijn het leven van je bezoeker gemakkelijker te maken. Wijk je hiervan af dan kom je in de gevarenzone.
Hier zijn vier simpele trucs waarmee je jouw homepage binnen no time overtuigender maakt!
De 5-secondentest is een simpele check die je kunt doen om te ontdekken of jouw homepage duidelijk en pakkend genoeg is. Het gaat als volgt:
De harde realiteit is dat bezoekers geen uren op je site rondlezen om uit te zoeken wat je precies doet. Veel bezoekers haken na één pagina al af. Daarom is het van levensbelang dat jouw kernboodschap binnen 5 seconden glashelder is. Ook voor iemand die jouw bedrijf nog niet kent. Tweak de bovenkant van je homepage (titel, beeldmateriaal en knop) net zolang tot het niet duidelijker en pakkender meer kan!
In dit artikel hebben we al een aantal keer besproken dat je nooit te weinig call-to-action knoppen op je homepage kunt hebben. Call-to-action knoppen toevoegen is de meest eenvoudige manier om meer bezoekers om te zetten naar klanten.
Je website zou moeten gaan over de klant, niet over je organisatie. Vergelijk op je homepage eens hoe vaak je het woord ‘wij’ gebruikt ten opzichte van het aantal keer dat je ‘u’ of ‘jij’ gebruikt. Is het echt nodig om te vertellen in welk jaar het bedrijf is opgericht? Natuurlijk niet! Laat liever zien dat je het probleem snapt waar de bezoeker mee zit en dat je capabel bent om dat probleem te verhelpen. Schrijf bijvoorbeeld “Heeft u problemen met uw cv ketel?” in plaats van “Wij vervangen uw cv ketel”. Merk je het verschil?
Deze truc is ook eenvoudig. Bedenk dat jouw homepage de bezoeker moet overtuigen en begeleiden richting het einddoel: Klant worden. Stel jezelf vervolgens de vraag: Wat leidt momenteel af van dat hoofddoel. Denk aan:
Wat zou er gebeuren als je deze dingen weg zou halen van je homepage? Of zou vervangen voor effectievere teksten? Hoe minder ruis je website bevat, hoe eenvoudiger het is om bezoekers vast te houden en te overtuigen.
Heb je na al deze tips behoefte om met een schone lei te beginnen en een nieuwe homepage te laten maken? Misschien stel je je website al jaren uit door hoge uurtarieven van marketingbureau’s. Dat hoeft nu niet meer. Een website van Lichtjaar bevat alles wat je nodig hebt, voor een vaste prijs. Zo verbeter je de toestroom van nieuwe klanten en kan je bedrijf doorgroeien. Vraag vandaag een offerte aan.